12.png

Een goede rijbaan aanleggen

Een goede training start met een goede paardensportbodem. Voor iedereen is een goede rijbaan anders. Waar bij de een kwaliteit bovenaan staat is het voor de ander juist belangrijk dat de kosten niet te hoog oplopen. Een goede rijbaan aanleggen is van veel factoren afhankelijk.

Lees hier hoe je een goede rijbaan kunt aanleggen en bestel de materialen die je nodig hebt. 

Image by Matt Seymour

Begin met de ondergrond. Is de ondergrond vaak nat? Dat kan worden opgelost met drainage.

Image by Matt Artz

Bedenk daarna hoeveel lagen je wilt aanbrengen. Kies drie lagen voor de hoogst mogelijke kwaliteit. Liever kosten besparen? Ga dan voor 1 of twee lagen.

Kies het zand uit voor elke laag. Wil je drie lagen aan laten leggen? Leg de onderlaag dan aan met split, menggranulaat of drainagezand.

Image by jim gade

Leg de middelste laag aan met M3C zand. En leg daarna indien gewenst een toplaag aan.

Image by Matt Artz

Andere keuzes

Eb en vloed bodem

In de winter is een rijbaan vaak te nat, terwijl deze in de zomer te droog wordt. Hierdoor gaat al het zand verstuiven. De perfecte oplossing hiervoor is een eb en vloed bodem. Bij een eb en vloed bodem wordt eerst een groot waterdicht zeil over de bodem gelegd. Hier worden de drainagebuizen overheen gelegd en daarna de twee of drie lagen paardenbakzand. De drainagebuizen worden aangesloten op een een waterpomp. 

De waterpomp zorgt ervoor dat de rijbaan niet te droog wordt, maar ook niet te nat. Overtollig water wordt dus afgevoerd. De waterpeil blijft altijd op een bepaald punt waardoor het zand een beetje vochtig blijft. Het zand gaat dus niet stuiven en het wordt niet stoffig tijdens het rijden. Dit is de beste oplossing voor het aanleggen van een rijbaan. 

Deze oplossing is wel het meest prijzig. Daarom is het goed om te kijken wat iedereen zijn wensen zijn en wat het mag kosten.

 

Sommige mensen kiezen er ook voor om de bodem om te laten keren. Als er in de grond zand aanwezig is dan is er de mogelijkheid om het te laten omkeren. Dus het zwarte zand wordt naar onderen gebracht. En het gele zand wat daaronder ligt wordt naar boven gebracht. Deze optie kost het minste. Toch is hier de kans het grootst dat het zand niet goed is voor een rijbaan. Er kan bijvoorbeeld teveel leem in de bodem zitten waardoor het zand dichtslibt. De bodem blijft dan vaak heel nat.

Bodem omkeren

2.png

De ideale bodem

"Kijk naar welke keuze het beste bij jouw situatie past. Rijden er veel mensen in de rijbaan? Dan is het logisch om voor hogere kwaliteit te gaan. Is het belangrijk dat de kosten laag blijven? Probeer dan zoveel mogelijk zelf te doen en leg bijvoorbeeld maar 2 of zelfs 1 laag zand aan."